sobota 2. októbra 2010

Využitie slohových postupov v náučnom štýle

Veda

Asi sa väčšina z vás čuduje čo robí pojem veda na blogu o náučnom štýle. Je na to avšak jednoduché vysvetlenie. Veda a náučný štýl sú totiž úzko prepojené. Predstavte si situáciu, keď príde vedec s novým objavom a ide svoju prácu prezentovať verejnosti. V takejto situácii si profesionál nemôže dovoliť používať žiadne hovorové, ani iné slová ktorým verejnosť neporozumie. Vedec­ké objavy či teórie sú teda prezentované prostredníctvom žánrov náučného štýlu.

Veda je jedna z foriem osvojovania si sveta. Výsledkom práce vedy sú objek­tívne poznatky alebo súbor poznatkov usporiadaných do systému. Vedeckí pracovníci pri poznávaní sveta využívajú hlavne pozorovanie a experiment. Na ich základe vyslovujú hypotézy - vedecky podložené, ale ešte definitívne nedokázané názory.

Ukážka č.1: Výklad o geneticky modifikovaných potravinách

Potraviny sú tabu, lebo nie sú síce známe dlhodobé negatívne účinky, ale mohli by byť. Európa má strašnú legislatívu ohľadne GMO (geneticky modifikované potraviny). Stodvadsaťstranové predpisy, ako skúmať prípadnú alergenicitu prípadného GM produktu, a pritom sa dovážajú kivi a paraorechy, čo sú dokázateľne alergény. A všetci to vedia. Na trhu sú potraviny, o ktorých vieme, že sú škodlivé, ale sú tu. U nás je použitie GM plodín v potravinách obmedzené na 0,9 percenta, inak musia byť označené, že obsahujú GM zložku.


Druhy vedných disciplín delíme podľa objektu výskumu na:

  • humanitné/spoločenské (psychológia, lingvistika, história, etika, estetika...)



  • prírodné (astronómia, matematika, biológia, geológia, chémia, fyzika...)





Ktoré slohové postupy využíva náučný štýl?

Výkladový slohový postup

Rozoberá a vysvetľuje vzťahy medzi predmetmi či javmi alebo vnútri predmetov a javov. Objasňuje dôvody javov a vzťahy medzi javmi z rozličných hľa­dísk. Výkladový text je sieť logicky spätých myšlienok, preto ich pora­die nie je možné voľne meniť (súdržnosť a nadväznosť textu).

Častými útvarmi výkladového slohového postupu sú úvaha a výklad

  • Úvaha je subjektívnym slohovým útvarom. Uplatňuje sa v nej subjektívny názor autora. Jej východiskom sú známe poznatky, ktoré si autor osvojil štúdiom, ale aj životné skúsenosti a bezprostredné zážitky.

Ukážka č. 2: Úvaha na tému svet bez chudoby

Chudobou postihnutých ľudí na svete pribúda.
Počet Informácií o hladom postihnutých krajinách z rôznych príčin rastie. V súčasnosti sú častou príčinou ekologické katastrofy, ktoré naši predkovia v takom rozsahu nepoznali. Čo je ich príčinou? Globálne problémy sveta, civilizačné choroby a opäť len túžba po moci a peniazoch. Koľko by sa mohlo zachrániť ľudských životov nebyť ctižiadostivosti vedúcich osobností krajín. Táto krajina potrebuje vzdelaných ľudí a nie hlúpych zbohatlíkov. Dá sa ešte výjsť z toho začarovaného kruhu?


  • Výklad je objektívnym slohovým útvarom. Autor stojí nad textom, obyčajne využíva neosobné vyjadrovanie alebo autorský plurál. Základom je analýza javov, predmetov, vzťahov, argumentácia a pod.

Ukážka č. 3: Výklad o histórií čaju

Čaj sa stal natoľko obľúbený, že ho čoskoro vyhlásili za anglický národný nápoj.Postupne sa čaj rozšíril do celej Európy. Napriek tomu, že zásluhu na rozšírení čaju v Európemajú Holanďania, stal sa od roku 1790 centrom svetového obchodu s čajom Londýn. Čaj rýchlozdomácnel aj v Amerike a v Rusku. V Amerike je známe „Bostonské pitie čaju“, ktoré boloprotestom proti britskej dani z čaju. Američania prispeli k čajovému priemyslu až v 20. storočí.Roku 1904 bol na svetovej výstave v St. Louis objavený ľadový čaj a v roku 1908 vyvinul ThomasSullivan z New Yorku koncept čaju vo vrecúšku. V súčasnosti, keď sa do módy dostáva zdravýživotný štýl, je čaj populárnejší, ako kedykoľvek predtým.



Opisný slohový postup

Je súčasťou dlhších a náročnejších výkladových textov (opis, posudok, návod). Taktiež zachytáva základne znaky predmetu - v odbornom a náučnom opise.

Ukážka č.4: Prvá pomoc - ošetrenie rany

Na ošetrenie rany používame sterilnú obväzovinu, ovínadlo a prípadne dezinfekčný prostriedok. Ranu ošetrujeme umytými rukami, rany samotnej sa nedotýkame, nesmieme ju vyplachovať vodou ani do nej sypať prášok alebo vtierať masť. Ak sa z rany vytláčajú tkanivá (mozog, črevá) zakryjeme ich len sterilnou obväzovinou. Okolie rany sa očistí dezinfekčným prostriedkom a rana samotná ak je vyčistená peroxidom vodíka sa prikryje sterilnou obväzovinou, ak sú v rane cudzie telesá nesmú sa odstraňovať.








Informačný slohový postup

Často býva zastúpený v odbornom opi­se (napr. opis počítača), prevláda v referáte (odborný referát, školský referát) a v popularizačnej literatúre (napr. vedecký časopis). Slúži na sprostredkovanie informácií, faktov, údajov.

Ukážka č.5 : Opis zrodu hviezdy

Hviezda vzniká v okamihu, keď obrovským oblakom medzihviezdneho plynu prejde tlaková vlna. Tieto vlny spôsobuje rotácia galaxie, prípadne sú následkom výbuchov vzdialených supernov. Tlak z rozptýleného plynu vytvorí oblak a gravitácia priťahuje molekuly k sebe. Z okolia sa čoraz viac plynov sformuje do rotujúcej gule. V jej strede sú atómy také nahustené, že ich nepatrné jadrá do seba narážajú a spustí sa reťaz jadrových reakcií. Energiu, ktorá pri týchto reakciách vznikla, vidíme predovšetkým ako svetlo vydávané novou hviezdou.







Rozprávací slohový postup

Je používaný len v motivačných častiach textu pre mladších čitateľov.





Zhrnutie poznatkov o využití slohových postupov v náučnom štýle

Funkcia opisného slohového postupu

  • zachytenie základných znakov predmetu - odborný/náučný opis (súčasť výkladu, recenzie, referátu)

Funkcia informačného slohového postupu

  • vymenúvanie údajov, čísiel, názvov (súčasť recenzie, odborného referátu, školského referátu)

Funkcia výkladového slohového postupu

  • analýza a hodnotenie javu napr. úvaha, recenzia, esej

  • analýza a vysvetlenie javu napr. výklad, dizertácia, štúdia, komplexná odborná práca, projekt, prednáška



Úlohy na vypracovanie:

1. Vytvorte opis počítača.
2. Roztrieďte nasledujúce znaky medzi úvahu a výklad

- presnosť údajov a čísel
- nepotrebnosť presných údajov, voľná citácia
- príznakové syntaktické konštrukcie, menej komplikované súvetia, jednočlenné vety,
- syntaktické konštrukcie vyjadrujúce logicko-príčinné vzťahy, pestrá modalita vety,
modifikácia vlastnej vetnej stavby
- komplikované súvetia, jednočlenná veta len v nadpise, syntaktické konštrukcie vyjadrujúce logicko-príčinné vzťahy
- citovo nepríznaková lexika, termíny
- citovo i štylisticky príznaková lexika (umeleckého, publicistického štýlu)
- nezreteľne horizontálne členenie textu (prepojenosť úvodu a záveru)
- členenie textu na úvod, jadro a záver (abstrakt, obsah, úvod, kapitoly, záver resumé,
použitá literatúra, vecný a menný register)
- neštruktúrovaný text jadra (bez členenia), autor komponuje jadro podľa vlastnej
potreby
- štruktúrovaný text jadra (číslované odseky, tabuľky, schémy, obrazové prílohy)




Zdroje:
CALTÍKOVÁ, M., LAUKOVÁ, Z., POLAKOVIČOVÁ, A., ŠTARKOVÁ, Ľ. : Učebnica Slovenský jazyk pre stredné školy 3. Bratislava: Orbis Pictus, 2010.

http://www.studentske.eu/
http://www.zones.sk/
http://fyzika.utc.sk/
http://www.wikipedia.org/
http://veda.sme.sk/

Obrázky:
http://www.printy.sk/
http://www.answers.com/
http://tvnoviny.sk/
http://www.potifob.sk/
http://blog.aktualne.centrum.cz/




Vypracovali:
Daniel Andraško, Marián Kovalčík, Patrik Kovaľ 3.A


4 komentáre:

  1. Páči sa mi spojenie Peťa Dupeja s prírodnými vednými disciplínami. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Peťo ako zbehlý človek vo svojom obore a zároveň spoločný známy ľudí z 3.A tu nesmel chýbať. A ak sa dobre pamätáš Julka, neraz nám bol schopný vysvetľovať veci pomocou náučného štýlu.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Ten nápad s Dupejom sa aj mne strašne páči..skvelá práca :)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. len spoločný známy?? ts... ta diky :D:D:D
    ale si mi kvôli tej fotke nemusel až do francúzska volať .... tak, aby ste vedeli do budúcna .... môžte používať moje fotky na ROZUMNÉ účely
    majte sa dobre a pozdravujte p.p. Sabola odo mňa

    OdpovedaťOdstrániť