streda 22. septembra 2010

Výrazové prostriedky náučného štýlu; kompozícia a členenie textov náučného štýlu

Výrazové prostriedky náučného štýlu


Pre tých, ktorí si nepamätajú, čo je náučný štýl, je tu odkaz, kde si to môžu zopakovať.


Rozvoj náučného štýlu:

Náučný štýl sa rozvíja súbežne s vednými odbormi vďaka tomu, že rozvoj vedy a techniky vyvoláva záujem verejnosti o najnovšie vedecké a technické poznatky. V 18. storočí sa začína vydávať odborná (náučná) literatúra aj v slovenskom jazyku (Juraj Fándly). Prudký rozvoj náučného štýlu pozorujeme najmä od 2. polovice 20. storočia.


Rozlišujeme:

  • Vedeck­­­o-náučné jazykové prejavy – sú určené vedcom, od borníkom. Snažia sa o rozšírenie vedeckého objavu alebo o vysvetlenie odborného problému. Používajú knižné slová, cudzie slová a terminológiu konkrétneho vedného odboru. Vyznačujú sa presnosťou vyjadrovania, vedeckou citáciou a argumentáciou. Prevládajú oznamovacie vety, časté sú aj súvetia. Príklad na vedecko-náučný jazykový prejav:







  • Populárno-náučné (popularizačné) jazykové prejavy – sú určené širšej verejnosi, žiakom, čitateľom odborných a populárno-vedeckých časopisov. Typické sú v nich publicistické a beletristické prvky. Syntax je uvoľnenejšia, preferujú sa domáce termíny. Opisom sú vysvetlené cudzojazyčné termíny, kde sa používajú bohatšie názorné prirovnania a príklady, synonymá. Vedeli ste, že v texte nachádzame aj opytovacie vety, ktoré majú funkciu upútať a motivovať? Stále však prevládajú oznamovacie vety. Nájdeme tu aj hodnotiace emocionálno-expresívne prostriedky a presviedčanie, pretože sa osobnosť autora môže výraznejšie prejaviť. Namiesto citácie sa viac parafrázuje.



slovenský časopis Mladý vedec:



Prostriedky používané v náučnom štýle:

1) Verbálne prostriedky:

Lexikálne prostriedky:

  • odborné názvy: kyselina fosforečná, magmatizmus, bacil, abreviácia, púpava lekárska
  • nocionálne (pojmové) slová – štylisticky bezpríznakové slová, napr.: červený, plynúť, udalosť, mačka
  • cudzie slová: reportáž, softvér, žurnalista, psycholingvistika
  • knižné slová: zhynúť, letargia, riava, slovutvorný
  • skratky: a pod., atď., Mgr., PhDr., resp.
  • značky: Hz, sin, CO, Pb, mm
  • multiverbizácia – utvorenie viacslovného výrazu z jednoslovného synonymného ekvivalentu: súhlasiť – dať súhlas, frazeologizmy - frazeologické jednotky, dokázať – podať dôkaz, v súčasnosti – v súčasnej dobe

Morfologické prostriedky:
  • častý výskyt mien – spôsobuje ho prítomnosť rôznych údajov, pojmov, informácií
  • autorský plurál: Autorský plurál používame v textoch náučného štýlu. Hovoríme o využití 1. osoby množného čísla.
  • neosobné vyjadrovanie – vyjadrovanie bez použitia 1. osoby jednotného čísla
  • gnómický prézent – štylistické využitie prítomného času (používaný v prísloviach, porekadlách a vo vetách všeobecnej platnosti): Slová sa zadeľujú do desiatich slovných druhov., Pri individuálnej regionalizácii sa vyčleňujú individuálne regióny.

Syntaktické prostriedky:

  • prevaha dvojčlenných oznamovacích viet
  • súvetia – podraďovacie a zložené
  • vyjadrenie príčinnosti: Rozhodli sa necestovať pre riziko nákazy. Cítil sa slabý od ťažoby na žalúdku.
  • polovetné konštrukcie: Jana, urazená jej rečami, odišla., Matka sa rozhodla napiecť domáceho chleba.
  • modifikované vetné konštrukcie: výpustka*: Mladosť pochabosť., Ešte raz mi prejdeš kľúčom po aute a..., Máš rád tanec, hudbu, spev, ...?, vsuvka**: Keď som vyrástol a mnoho vecí sa naučil vycítiť – áno, aj cítiť sa človek musí naučiť – , často som si spomenul na otcove slová., Na to najdôležitejšie, ako to už býva, sme zabudli.
    využitie viacnásobných vetných členov: Vtáky, plazy i cicavce sa zachránili., Morské prúdy tam prúdia zo severu i juhu.
  • odseky
  • nadpisy

* Výpustka – inak elipsa = vetná štylistická figúra, spočívajúca vo vynechaní slova vo vete alebo vety v súvetí, pričom si vynechané slovo alebo vetu možno z kontextu domyslieť. Pre výpustku máme znaky "–", "...".
** Vsuvka – inak parentéza = samostatný, do vety vsunutý výraz alebo veta, prináša doplnkovú informáciu, ktorá vysvetľuje a zdôvodňuje predchádzajúcu časť výpovede.

2) Neverbálne prostriedky:
  • údaje v číslach
  • tabuľky
  • schémy
  • vzorce
  • grafy
  • prílohy a pod.
  • označovanie odsekov, kapitol číslicami, písmenami


Kompozícia a členenie textu náučného štýlu

Rozdelenie náučného textu:

ÚVOD – titul/názov, abstrakt, predhovor, úvod
JADRO – kapitoly, podkapitoly
ZÁVER – záver, resumé

1) Úvodná časť textu:
  • Titul/názov náučného textu – oznamuje obsah textu, má informačnú funkciu. Názvy populárno-náučných článkov majú upútať pozornosť čitateľov. Pozorujeme tu aj medzititulky (funkciou medzitulkov je presvetľovať dlhšie texty členiť ich na menšie časti, čitateľovi vytvárajú oddychový čas pri čítaní), ktoré uľahčujú porozumenie textu.
  • Abstrakt – krátka, ale výstižná charakteristika obsahu náučného textu, môže byť aj v cudzom jazyku.
  • Predhovor – vždy vyčlenený do samostatnej kapitoly, väčšinou ho píše autor celej práce (okrem autora ho môže napríklad písať známa osobnosť príslušného vedného odboru, ktorá v ňom hodnotí prácu a dielo autora).
  • Úvod – vyčleňuje sa do samostatného odseku alebo kapitoly. Čitateľa oboznamujeme s témou práce; s dôvodmi, prečo si autor vybral danú tému na spracovanie; s metódami a postupmi práce.
2) Záverečná časť textu:
  • Záver – tvorí ho samostatný odsek alebo kapitola, prehľadne zhrňuje výsledky.
  • Resumé – záverečná rekapitulácia výsledkov skúmania; súhrn výsledkov, ku ktorým autor dospel. Býva aj v cudzom jazyku.


Texty napísané v náučnom štýle môžeme usporiadať do:

a) 3 častí (trichotomické usporiadanie)
– úvod, jadro, záver (výklad, štúdia, referát, esej)
b) 2 čast
í – nadviazanie, vyjadrenie vlastného názoru (odborný diskusný príspevok)


Na kompozíciu útvarov náučného štýlu určených na ústny prednes vplýva rečnícky štýl. Napríklad oslovenie prítomných poslucháčov alebo poďakovanie za pozornosť.


Na záver vám ponúkame ťažkú úlohu na overenie pochopenia textu :) (Einstein si myslí, že túto úlohu dokážu vyriešiť len 2% celej populácie. Veľa šťastia!):
Z nižšie uvedených úryvkov vyberte jeden, ktorý by ste zaradili do náučného štýlu:
a) Ahoj. Už týždeň sme bez internetu, tak len cez SMS. Máme sa fajn, je tu super počasie a všetci Ťa pozdravujú. Ahoj, Janka.
b) Dnes vo večerných hodinách sa v Košiciach začal týždenný festival swingovej hudby. Návštevníci sa môžu tešiť dokonca na Parov Stelar, kapelu z Rakúska.
c) Rozmnožovanie (reprodukcia) je jednou zo základných vlastností všetkých živých organizmov. Zabezpečuje kontinuitu biologického druhu a prenos genetickej informácie. Funkciu rozmnožovania plní pohlavná sústava.


Použité stránky:
Obrázky:

Vypracovali: Katarína Hrabčáková, Lucia Senková, Klaudia Kozmová, Natália Toderišková

10 komentárov:

  1. Ahojte. Páči sa mi vaše vysvetlenie danej tematiky a obávam sa, že ste počúvli pána učiteľa a urobili ste to lepšie ako my. Mám iba jednu poznámočku - neviem, či je potrebné vysvetlenie, že úvod je úvod a záver je záver.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Ahoj, ďakujeme.
    Čo sa týka toho vysvetlenia, pracovali sme s učebnicou, kde je to napísané rovnako.
    Ten záver a úvod je skrátený tvar "záverečná časť" a "úvodná časť". Pri nich je napísané, ako sa tieto časti delia a nižšie je každé toto delenie charakterizované.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Ahojte:)
    1.Veľmi pekná práca:)
    2.V časti: Prostriedky používané v náučnom štýle;Verbálne prostriedky,hneď v prvom bode ste uviedli príklad na skratku(napr.) a k ostatným prostriedkom ste už príklad nedali. Možno by bol vhodný príklad aj na iné prostriedky,ktoré nám niesú až tak známe( napríklad príklad na multiverbizáciu).

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Tento komentár bol odstránený autorom.

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Super práca! :) Len 1 vec...neviem či mi nedopína,ale čo je vyjadrenie príčinnosti??

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Ďakujeme a snažila som sa doplniť nejaké príklady.

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Pekne ste to spracovali :D ale ocenil by som, ak by sa dalo, keby ste tie definicie napisali troska jednoduchsie :D ...... a odpoved na kviz: myslim ze spravna odpoved je "C" :D

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Maťa, skús si prečítať toto:

    Vyjadrenie príčinnosti na úrovni syntagmy:
    Príslovkové určenie
    a)vlastnej príčiny (prečo sa dej realizuje?): Rozhodli sa necestovať pre riziko nákazy. Cítil sa slabý od ťažoby na žalúdku.
    b)účelu (načo, s akým cieľom sa dej realizuje): vycestovať na dovolenku; použiť kvôli bezpečnosti; dodržať hygienu v záujme zdravia.
    c)podmienky (bez/za akých podmienok sa dej ne-/realizuje?) Nákaza sa nerozšíri za predpokladu zlepšenia ubytovacích podmienok detí. Ťažkostí sa zbavíme za pomoci vakcíny.
    d)prípustky (napriek čomu sa dej realizuje?): Napriek osvete sa očakávanie nerozšírilo.

    Vyjadrenie príčinnosti na úrovni vety:
    Nepravé priraďovacie súvetie je spojenie dvoch (nerovnocenných) viet, medzi ktorými je podraďovací vzťah, ale spájacie prostriedky sú priraďovacie. (Nezhoda medzi obsahom a formou – sú priraďovacie iba formou, nie obsahom.)

    Rozlišujeme:
    1. príčinné (dôvodové) súvetie – druhá veta vysvetľuje obsah prvej vety;
    · spájacie prostriedky: veď, však, teda, a teda, a veď, totiž, totižto, a to, aj tak, a či, čiže, to jest (t.j.), inak...
    Treba byť obozretný, krajiny ako Chorvátsko, Bulharsko, Grécko, Turecko či Egypt sú totiž v rizikovej oblasti.

    2. dôsledkové súvetie – druhá veta vyjadruje dôsledok prvej vety; prvá veta vyjadruje príčinu;
    · spájacie prostriedky: preto, teda, nuž, tým, a preto, a tak, a teda, a tým, a zato, zrejme ani, vtedy, a tak aj...
    Pozostáva z troch dávok, a tak zabezpečí zaočkovanému ochranu po celý zvyšok života.

    3. prípustkové súvetie – jedna veta uvádza okolnosť, napriek ktorej sa realizuje alebo nerealizuje dej druhej vety.

    · spájacie prostriedky: aj tak, a tak, tak či tak, aj to, i to, pritom, zato, a zato, a predsa, a jednako...
    Pri vycestovaní do zahraničia sa turisti obávajú moru či cholery, a pritom nemyslia na vírusy žltačky.

    Dúfam, že pochopíš.
    Paťo – je to možno trocha zložitejšie, ale neviem ako jednoduchšie by som to mala napísať :)

    OdpovedaťOdstrániť