streda 13. októbra 2010

Vyjadrenie príčinnosti

Príčinnosť (kauzalita) je vzťah súvislosti medzi príčinou a následkom. Jednoduchšie povedané, nič sa nedeje bez dostatočnej príčiny.




Kauzalitu môžeme vyjadriť:

1. Na úrovni syntagmy
- formou príslovkoveho určenia

2. Na úrovni vety
- formou nepravéh
o priraďovacieho súvetia

Nepravé priraďovacie súvetie je spojenie viet, v ktorom je vzťah nadradenosti jednej vety nad druhou, no spojené sú priraďovacími spájacími prostriedkami. Nastáva nezhoda medzi obsahom a formou. Formou sú priraďovacie, ale obsahom podraďovacie súvetia.

- formou podraďova
cieho súvetia

Rozdiel medzi priraďovacím a podraďovacím súvetím je aj v tom, že v nepravom priraďovacom súvetí sa nenachádzajú zámená alebo príslovky vo funkcii odkazovacích výrazov.


Prežil, veď je Chuck Norris.
Prežil preto, lebo je Chuck Norris.




Formou príslovkoveho určenia:
- vlastnej príčiny (Prečo sa to deje?)
Nemali spolu pohlavný styk, pre riziko nákazy AIDS.
Nedostavil sa na štart pre hnačku.

- účelu (Načo, s akým cieľom sa to deje?)

Išiel do nevestinca hľadať uspokojenie.
V záujme vlastnej bezpečnosti neprovokujte Mirku.

- podmienky (Za akých podmienok sa to deje?)

Jednotku dostaneme uspokojením umeleckého vnímania Juraja.
Napísaním nesprávnej odpovede nedostaneš odmenu.

- prípustky (Napriek čomu sa to deje?)

Napriek svojmu hendikepu zdolal Everest.
Alfasamca milovali všetky ženy aj napriek jeho nízkej inteligencii.



Formou nepravého priraďovacieho súvetia:

Rozlišujeme 3 druhy nepravých priraďovacích súvetí:

1. Príčinné (dôvodové) súvetie

-druhá veta vysvetľuje obsah prvej vety
(prvá veta hovorí to, čo by si mal robiť/čo robíš/čo sa deje,
druhá prečo by si to mal robiť/to robíš/sa to deje)

-využívame spájacie prostriedky: veď, však, a teda, totižto, a čiže, atď.

Dávajte si pozor pri konzumácii ryby fugu v neznámych reštauráciách,
môžete sa totižto otráviť.
Pri jazde na bicykli používajte prilbu, pád na hlavu sa totiž môže skončiť smrťou.

2. Dôsledkové súvetie
-druhá veta vyjadruje dôsledok prvej vety (druhá veta vyjadruje
čo vyplýva z prvej vety)

-využívame spájacie prostriedky: vtedy, a preto, a tak, atď.

Praskla ti pneumatika, a preto sa nikam nedostaneš.
Majú sa radi, a tak majú spolu dieťa.

3. Prípustkové súvetie
-jedna veta uvádza okolnosť, napriek ktorej sa realizuje alebo nerealizuje dej
druhej
vety (prvá veta druhá veta)
-využívame spájacie prostriedky: aj tak, a tak , tak či tak,
aj to, i to, atď.


Nemali na nájomné, a predsa poslali dcéru na drahý študijný pobyt.

KAUZÁLNY REŤAZEC
Príčina (Prečo sa to stalo?) / Dôvod (Prečo sa to stalo v tomto prípade?)

JAV

Následok (Čo jav spôsobil?) / Dôsledok (Čo z javu vyplýva?)




Príčina: Nevenoval štúdiu dostatok času.
Dôvod: Vykašľal sa na to.

Jav: Dostal 4 z literatúry.

Následok: Musí si opraviť známku.
Dôsledok: Musí ísť odpovedať.




Formou podraďovacieho súvetia:



1. Vedľajšia veta príčinná

-spájacie prostriedky: lebo, pretože, kedže, že, nakoľko, čo, aby, atď.
-odkazovacie výrazy: preto, zato;

Dávajte si pozor pri konzumácii ryby fugu vo väčšom množstve, lebo sa
môžete otráviť.
Pri jazde na bicykli používajte prilbu, pretože pád na hlavu sa môže skončiť
smrťou.



2. Vedľajšia veta účelová
-spájacie prostriedky: aby, žeby, že, či, čo, nech, atď.
-odkazovacie výrazy: preto, zato, nato, za tým účelom, len preto, iba zato, atď.

Nemá to význam, aby sme pracovali s nekultúrnymi hulvátmi.
Aby sme dostali jednotku, musíme mať poznámky od Lenky.


3. Vedľajšia veta podmienková

-spájacie prostriedky: keby aj, pokiaľ, ak, len ak, atď.
-odkazovacie výrazy: tak, teda, potom, nuž, atď.

Pokiaľ ma chceš vidieť nahú, tak zaplať.
Ak nechceš dostať AIDS, použi prezervatív.


4. Vedľajšia veta prípustková

-spájacie prostriedky: aj keď, namiesto toho aby, i keď, ani keď, atď.
-odkazovacie výrazy: aj napriek tomu, predsa, jednako, atď.


Hoci rodičia venujú prílišnú pozornosť bezpečnosti detí, zabúdajú na
svoju vlastnú.
Aj keď nemali na nájomné, poslali dcéru na drahý študijný pobyt.



Na záver úloha:

Doplňte nižšie uvedenými výrokmi reťazec kauzality.

A: PRÍČINA
B: NÁSLEDOK
C: D
ÔSLEDOK


a, Na prístrojovej doske sa rozsvieti kontrolka nabíjania, hoci alternátor začal
pracovať a kontrolka mala zhasnúť.
b, Doplníme olej.
c, Zájdeme do autoservisu.
d, Málo oleja.
e, Občas zasvieti kontrolka oleja.
f, Prešmykujúci alebo slabo napnutý klinový remeň. Chyba v alternátore.


ZDROJE:

Text:
CALTÍKOVÁ a kolektív.: Učebnica Slovenský jazyk pre stredné školy 3. Bratislava: Orbis Pictus, 2010.
CALTÍKOVÁ a kolektív: Cvičebnica Slovenský jazyk pre stredné školy 3. Bratislava: Orbis Pictus, 2010.
Obrázky:
www.pr.com
www.themoviemind.com
súkromné archívy

Mirka Pavlíková, Dejv Procházka, Martin "The Passionmaker" Šesták.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára