štvrtok 16. septembra 2010

Znaky a žánre náučného štýlu

Náučný štýl


Čo to vlastne je?
Už samotný názov nám hovorí, že náučný štýl predstavuje výber správnych jazykových prostriedkov a ich usporiadanie za účelom odbornej komunikácie.

Kde sa využíva?
Možno si to často neuvedomujeme, ale škola patrí spolu s inými pracoviskami do pracovnej komunikačnej sféry, kde sa práve náučný štýl uplatňuje. Ďalšou oblasťou využitia sú médiá (napr. dokumentárne filmy, besedy s odborníkmi, tematické magazíny...) alebo rôzne konferencie (vedecká k., mierová k., tlačová k. ...).


Kto ho využíva?
Odborník <-> odborník (konferencia)
Odborník -> verejnosť (médiá)
Učiteľ <-> žiak (škola)

Akú má funkciu?
Hlavnou úlohou je vysvetľovať, zverejňovať, sprostredkovať a prezentovať poznatky, názory a skúsenosti v oficiálnom styku.

Podľa čoho náučný štýl spoznáme, resp. aké má znaky?
1. VEREJNOSŤ: Náučný štýl je určený na verejnú vedeckú komunikáciu, a preto využíva LEN spisovné slová.

2. PÍSOMNOSŤ: Väčšinou sa stretávame s písomným prejavom. Aj ústnemu predchádza písomná príprava.

3. MONOLOGICKOSŤ: Ide o komunikáciu bez spätnej väzby, kde adresát (osoba, ktorej je prejav určený) nie je prítomný.

! Výnimku tvoria referát a diskusné fórum, ku ktorým sa adresát môže vyjadriť.

4. ODBORNOSŤ a PRESNOSŤ: Domáca a odborná terminológia, presné údaje, fakty podopreté citáciami iných odborníkov, využitie autorského plurálu (1.osoba pl.). Ak by sme danej odbornej terminológii nerozumeli, môžeme použiť slovník (je možné nastaviť aj iné slovníky, napríklad SCS). Tiež sa môžu využívať skratky, značky, skratkové slová (akronizmy).

5. POJMOVOSŤ: Odborné texty obsahujú nocionálne slová (pomenúvajú realitu vecne, objektívne a bez citového zafarbenia), termíny a pojmy – slová označujúce podstatné a typické vlastnosti predmetov a javov.

Príklady:
a) Poradie sčítancov môžeme pri sčítavaní navzájom zameniť, hovoríme, že sčítanie je komutatívne. Poradie menšenca a menšiteľa nemôžeme pri odčítaní navzájom zameniť, hovoríme, že odčítanie nie je komutatívne.

b) Ruža šípová (Rosa canina) je ker až 3 m vysoký, s prútnatými konármi, ktoré sú porastené zahnutými ostňami. Listy sú striedavé a perovité. Kvety sú voňavé a majú päť kališných lístkov.

Úlohy:

1.) V príklade a pozorujte autorský plurál a vysvetlite jeho funkciu.

2.) Text z príkladu a pretransformujte do pasívnej konštrukcie (nie ,,môžeme zameniť", ale ,,sa môže zameniť").


Zhrnutie:
  • len spisovné slová
  • adresát nie je prítomný - text si nevyžaduje spätnú väzbu
  • odborná terminológia
  • autorský plurál
  • nocionálne slová
  • zložité vetné konštrukcie



Aké sú žánre náučného štýlu?
1. Vedecko-náučné útvary (výkladové, objektívne) - ich cieľom je spracovať, rozšíriť a vysvetliť už objavené fakty a údaje.
  • žiacke a študentské odborné práce
  • vedecká štúdia; odborný článok, referát; vedecká prednáška
  • kompendium - súhrn základných poznatkov daného vedného odboru
  • monografia - vedecké dielo, ktoré spracúva jednu tému dizertačná práca (doktorát) - vedecká rozprava za účelom dosiahnutia vedeckej hodnosti doktor resp. akademického titulu
  • habilitačná práca (docentúra) - vedecká rozprava za účelom dosiahnutia vedeckej hodnosti docent
2. Populárno-náučné útvary (výkladové a úvahové = subjektívnejšie) - ich cieľom je rozšíriť objavené medzi neodbornú verejnosť.

popularizačný článok
popularizačná prednáška
recenzia - hodnotiaci posudok, kritika vedeckého al. umeleckého diela

3. Esej - osobitný žáner stojaci na rozhraní medzi náučným a umeleckým štýlom.


Aké sú rozdiely medzi vedecko-náučným a populárno- -náučným štýlom?

VEDECKO-NÁUČNÝ ŠTÝL využíva

  • termíny, knižné slová
  • prísne logickú kompozíciu
  • náročnú, ale stereotypnú štylizáciu z hľadiska morfológie a syntaxe
  • presnú vedeckú argumentáciu a citáciu alebo parafrázovanie; bibliografiu
  • neutrálnosť, nezaujatosť výkladu


POPULÁRNO-NÁUČNÝ ŠTÝL využíva

  • voľnejší výber slov
  • voľnejšiu kompozíciu, bohatšie členenie textu na odseky
  • pestrejšiu, pôsobivú štylizáciu; beletristické a rečnícke prvky
  • voľnú citáciu alebo parafrázovanie bez bibliografie
  • silnú didaktiku a postoj autora



Bibliografický údaj:

PÉTERYOVÁ, O., REZNÍČKOVÁ, V., ŠAGÁTOVÁ, Ľ., TARÁBEK, J. : Zbierka úloh zo slovenského jazyka. Bratislava: DIDAKTIS, 2006.

CALTÍKOVÁ, M., LAUKOVÁ, Z., POLAKOVIČOVÁ, A., ŠTARKOVÁ, Ľ. : Učebnica Slovenský jazyk pre stredné školy 3. Bratislava: Orbis Pictus, 2010.

Použité stránky:

http://www.zones.sk/studentske-prace/gramatika/763-naucny-odborny-styl-jeho-zanre-a-jazykove-prostriedky/

Obrázky:

http://www.uniag.sk
http://www.vybris.spaces.live.com
http://subory.hnusta.sk
http://www.styllmed.sk/
http://www.wishingfriends.com
http://www.123teddy.com


Vypracovali:

Zuzana Kollárová
Lenka Molčanová
Jakub Novotný
Ján Šimko
3.A

5 komentárov:

  1. Ahojte, skupinka, dobrá práca! Bude sa o čom rozprávať. Ešte, samozrejme, počkáme na prípadnú diskusiu. Pozdravujem Vás! :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Naozaj skvelá práca, vidieť, že stála veľa námahy. Len mi z toho vysvetlenia nie je stále jasné čo je dizertácia a chýbajú mi ukážky na vedecko-náučný štýl a populárno-náučný štýl.
    Majte sa. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Dizertácia je vedecká rozprava. Ak by si dával pozor, vedel by si, že ak niečo nevieš, stačí sa pozrieť do vyššie uvedeného slovníka ;)
    A ďakujeme obom za pochvaly, teší nás, že sa práca páči.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Nie je začo. No ja len upozorňujem, že to slovo je tam nejasne vysvetlené pre človeka ako som ja, ktorému sa to nechce hľadať v slovníku. :P

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Súhlasím s Mišom, myslím, že by to malo byť vysvetlené aj pre takých laikov, akými sme my. Myslím, že to malo byť napísané v článku a nie urobené tak, aby sme si to museli hľadať v slovníku:)
    Inak to je naozaj profesionálne spracované. Klobúk dole!

    OdpovedaťOdstrániť